Bristen på tillit i våra organisationer är ett stort och välkänt problem. Dock förväxlas tillit ofta med pålitlighet. Pålitlighet, att hålla löften, leverera högkvalitativt arbete i tid, osv., är viktigt, men förtroende går djupare.
Tillit är ett erkännande av att vi inte kontrollerar varje enskild sak i våra liv och att vi fortfarande tror att allting kommer att bli bra till slut. Tillit är bra för affärer. Tillit stimulerar produktionen av oxytocin, vilket i sin tur förstärker känslan av lugn, välbefinnande, sociala interaktioner, tillväxt och läkning. Tillit är kopplat till ökad produktivitet, engagemang, livstillfredsställelse och färre utbrändheter.
"Förtroende är en kraftfull möjliggörare."
Sofie Profit, Worklife Academy
Ändå har de flesta organisationer gjort lite för att öka tillit, mest troligt eftersom de är osäkra på var de ska börja. Vi skulle säga att en bra början är att inkludera känslomässig intelligens och mindfulness-övningar i utbildningen för ledare och medarbetare. Andra sätt att bygga tillit är att dela all information så transparent som möjligt, prata om misstag och bygga starka relationer, som en naturlig del av det uppdrag som utförs.